استفاده از شینگل در سقف شیبدار مدرن

يكي از مهم‌ترین نقاط هر ساختمان، سقف ساختمان است. سقف وظیفه محافظت از ساختمان و جلوگیری از نفوذ خطرات محیطی و عوامل بیرونی به داخل خانه را بر عهده دارد.…

يكي از مهم‌ترین نقاط هر ساختمان، سقف ساختمان است. سقف وظیفه محافظت از ساختمان و جلوگیری از نفوذ خطرات محیطی و عوامل بیرونی به داخل خانه را بر عهده دارد. امروزه بسیاری از افراد که در محیط‌های مرطوب و بارانی زندگی مي‌كنند،‌ از سقف شيبدار مدرن براي پوشش خانه خود استفاده می‌کنند. استفاده از سقف شیبدار مزایای بسیاری به همراه دارد و پوشش‌های مختلفی نیز برای استفاده در سقف شیبدار وجود دارد. در این مقاله به بررسی سقف شیبدار مدرن و پوشش‌های محبوب این نوع از سقف خواهیم پرداخت.

 

سقف شیبدار چیست ?

 

سقف شیبدار به سقفی گفته می‌شود که می‌تواند بین 14 تا 73 درجه شیب داشته باشد. معمولا از سقف‌های شیبدار برای خانه‌هایی که در محیط‌های سرد و مرطوب با بارش فراوان هستند استفاده می‌شود. سقف‌های شیبدار را می‌توان بر اساس نوع پوشش یا میزان شیب به دسته‌های متعددی تقسیم کرد. امروزه برای ساخت سقف‌ شیبدار مدرن از پوشش‌ها و مصالح بسیاری استفاده می‌شود. برخی از پوشش‌های استفاده شده برای ساخت سقف‌های شیبدار عبارت‌انداز:

 

  • پوشش سفالی
  • پوشش سنگی
  • پوشش چوب ترموود
  • پوشش فلزی
  • پوشش شینگل

 

هر یک از این پوشش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر قصد ساخت سقف شیبدار ویلا را دارید، بهتر است ابتدا با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی خود و همچنین بودجه‌ای که در اختیار دارید، نوع پوشش مورد نظر خود را انتخاب کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها که می‌تواند برای هر فردی مناسب باشد، پوشش شینگل است. در ادامه به بررسی بیش‌تر سقف‌های شینگل خواهیم پرداخت.

 

سقف شیبدار مدرن

 

سقف شینگل چیست؟

 

سقف شینگل در واقع نوعی پوشش برای سقف‌های شیبدار است. سقف شینگل از متداول‌ترین و محبوب‌ترین پوشش‌هایی است که برای سقف‌های شیبدار استفاده می‌شود. پوشش‌های شینگل ابتدا در آمریکا ساخته شدند و امروزه به صورت گسترده در آمریکا، اروپا و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه این پوشش کاملا جایگزین پوشش‌های سنتی و سفالی برای سقف شیبدار مدرن شده و قابلیت‌های گوناگونی موجب محبوبیت و کاربرد زیاد این سقف‌ها در صنعت ساخت و ساز شده است.

 

در ساخت شینگل تلاش بر این است که سقف به طور کامل با شرایط آب و هوایی گوناگون مطابقت داشته باشد. همچنین، در طراحی سقف‌های شینگل به نکات مهمی مانند انعکاس نور خورشید و گرما، مقاومت در برابر ضربه و همچنین مقاومت در برابر تغییرات دما توجه بسیاری می‌شود. معمولاً از پوشش شینگل برای سقف‌ شیبدار مدرن با شیب بیش‌تر از 30 درجه استفاده می‌شود. از دیگر مزایای سقف‌ شینگل، تنوع بالا در طرح و رنگ است. در ادامه به دیگر مزایای پوشش شینگل برای استفاده در سقف شیبدار خواهیم پرداخت.

 

مزایای استفاده از شینگل برای سقف‌های شیبدار مدرن

 

استفاده از پوشش شینگل برای سقف‌های شیبدار گزینه بسیار مناسبی است. بسیاری از افراد برای ساخت سقف شیبدار مدرن از پوشش‌های شینگل استفاده می‌کنند. برخی از مزایای شینگل که موجب محبوبیت بسیار آن می‌شود عبارت‌انداز:

 

1.هزینه مناسب

 

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سقف‌های شینگل، هزینه مناسب آن‌ها است. یکی از عوامل مهم برای تعیین قیمت سقف شیب دار، پوشش استفاده شده در آن است. بسیاری از افراد به دلیل هزینه‌های سنگین مصالح استفاده شده برای پوشش سقف‌های شیبدار، به استفاده از پوشش شینگل روی می‌آورند.

 

2.نصب راحت

 

از دیگر مزایای استفاده از پوشش‌های شینگل، نصب راحت آن‌ها است. پوشش‌های شینگل بسیار سبک هستند و می‌توان به راحتی آن‌ها را به شکل دلخواه برش داد. به همین دلیل آماده سازی و نصب آن‌ها نیاز به تجهیزات تخصصی نداشته و بسیار سریع انجام می‌شود. پس اگر به دنبال راحتی و سرعت برای آماده سازی سقف شیبدار مدرن خود هستید، استفاده از پوشش شینگل یکی از بهترین گزینه‌ها است.

 

3.امنیت

 

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده سقف‌های شیبدار، پوشش‌های شینگل کامپوزیت را پیشنهاد می‌دهند. زیرا این نوع از شینگل‌ها، مقاومت بالایی در برابر آتش و خطرات محیطی دارند. به همین دلیل با استفاده از این نوع پوشش می‌توانید از امینت خانه خود به هنگام بروز خطر اطمینان داشته باشید.

 

4.نگهداری و جایگزینی آسان

 

از دیگر مزیت‌های پوشش شینگل، نگهداری آسان آن است. این نوع پوشش مقاومت بالا و طول عمر مناسبی دارد. همچنین، در حالی که دیگر سقف‌ها به مراقبت زیادی برای سالم و زیبا بودن احتیاج دارند، سقف‌های شینگل به مراقبت خاصی نیاز نداشته و همواره زیبا به نظر خواهند رسید. همچنین، در هنگام بروز آسیب و شکستگی با توجه به نصب آسان، می‌توان به راحتی و با سرعت قطعه صدمه دیده را جایگزین کرد.

 

5.طرح و رنگ متنوع

 

یکی از مزایای شینگل که موجب استفاده بسیاری از افراد از این نوع پوشش می‌شود، تنوع بالا در طرح و رنگ آن است. پوشش‌های شینگل در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع و جذابی تولید می‌شوند. به همين دليل معمولا هيچ نگراني از بابت هماهنگي سقف با ديگر اجزاي ساختمان وجود ندارد.

 

6.عايق رطوبت

 

پوشش شینگل هیچ‌گاه به مرور زمان دچار نشتی آب نخواهد شد و رطوبت کارایی آن را کاهش نخواهد داد. در صورتی که اگر از پوشش‌های دیگر برای سقف شیبدار مدرن خود استفاده کنید، ممکن در مرور زمان با مشکلات زیادی مانند نشت آب و رطوبت مواجه شوید.

 

سقف شیبدار مدرن

 

در ساخت سقف شیبدار به چه نکاتی توجه داشته باشیم

 

با اینکه با استفاده از سقف شیبدار از امکانات و مزایای بسیاری بهره‌مند خواهید شد، اما بهتر است پیش از ساخت و انتخاب پوشش مناسب به نکات زیر توجه داشته باشید:

 

  • در ساخت سقف شیبدار، سقف در محدوده در، پنجره، تراس و ایوان باید جلوتر قرار گیرد تا از ورود آب به حریم ساختمان جلوگیری شود.
  • به نقاطی که شیب دو طرف بام به هم می‌رسند توجه ویژه‌ای نشان دهید. این نقاط آسیب‌پذیری بیش‌تری نسبت به نفوذ آب و رطوبت خواهند داشت.
  • پیش از انتخاب میزان شیب سقف، پوشش سقف، و ارتفاع سقف، شرایط آب و هوایی و میزان بارش محل زندگی خود را در نظر داشته باشید تا در ادامه دچار مشکل نشوید.

 

به طور خلاصه

 

همانطور که در ایمن بام خواندید، سقف شیبدار به سقفی گفته می‌شود که بین 14 تا 73 درجه شیب دارد. در ساخت سقف شیبدار مدرن از پوشش‌های مختلفی مانند چوب، سفال، سنگ، فلز و شینگل استفاده می‌شود. در میان این پوشش‌ها، پوشش شینگل از محبوبیت و کارایی بیش‌تری برخوردار است. بسیاری از افراد از سقف شینگل به دلیل مقاوت بیش‌تر، هزينه كم‌تر، زيبايي بيش‌تر‌ و تنوع در طرح و رنگ استفاده مي‌كنند.

فهرست